مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار در یک تعریف به شخصی گفته می شود که در خصوص برنامه ریزی های تجاری و تصمیمات کاری به شما مشورت می دهد. در وقع مشاور کسب و کار مسئول تدوین یک برنامه استراتژیک برای موفقیت تجاری شما می باشد.
مشاور کسب و کار در زمینه های مختلفی باید مهارت هایی داشته باشد. مثلا در خصوص ایجاد بهره وری و سود آوردی در فروش و بازاریابی یک شرکت ویا مدیریت و برنامه ریزی ریسک در واحد توسعه شرکت اینها تنها بخشی در شرح وظایف یک مشاور کسب و کار است.
برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار خوب داشتن یک سابقه استثنایی در زمینه تصمیم ها و فعالیت های تجاری و خصوصا همکاری با برند ها و همینطور رشد دادن کسب و کارها مختلف ضروری است.
مشاور کسب و کار چه فعالیت هایی انجام می دهد
برخی از فعالیت هایی که یک مشاور کسب و کار انجام می دهد به شرح ذیل است:

  1.  تدوین سند راهبردی و خط و مشی کسب و کار
  2.  بررسی و تجزیه و تحلیل کالا یا خدمات و همینطور سهم بازار و میزان تقاضا
  3.  رفع معایب موجود و و بهبود عملکرد شرکت برای موفقیت در ادامه راه
  4.  تهیه پلن تبلیغات و بازاریابی شرکت در کنار چشم انداز و ماموریت سازمان
  5.  شناسایی و کشف فرصت های مناسب برای توسعه شرکت و یا معرفی محصول یا خدمات جدید
  6.  تجزیه تحلیل بر پایه نقاط قوت و ضعف ، فرصت و تهدید های پیش روی شرکت درهمه بخش ها
  7.  تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده و به روز رسانی برنامه های اجرایی
  8. و غیره

مشاور برای راه اندازی یک کسب و کار

مشاور کسب و کار کیست ؟ در واقع شرح وظایفی مشابه شرح وظایف مدیرعامل یا رهبر یک سازمان را دارد با این تفاوت که مسئولیتش در خصوص رشد و یا شکست سازمان به مراتب حیاتی تر است. وقتی سخن از راه اندازی یک کسب و کار می شود بهتر از است از وجود مشاور کسب و کار بهره برد . چرا که این فرد با داشتن تجارب و زمینه های متعدد می تواند مسیر راه اندازی و به حرکت درآوردن یک کسب و کار را کوتاه و کوتاه تر نماید.

برای انتخاب یک مشاور کسب و کار به چه فاکتور هایی باید دقت کرد؟

  1.  مشاور کسب و کار باید مدرک تحصیلی مرتبط و یا توانایی و استعداد فوق العاده ای در تجارت داشته باشد.
  2.  تجربه قبلی یک مشاور کسب و کار بسیار مهم است چرا که اگر چالش هایی را تجربه نکرده باشد برای کارفرما بیشترین ریسک را خواهد آورد
  3.  تفکر استراتژیک یک الزام است مشاور کسب و کار باید در حل چالش های تجاری تفکر استراتژیک و قدرت تفکر قابل قبولی داشته باشد
  4.  مشاور کسب و کار حتما باید به مسائل روز اقتصادی آشنایی کامل داشته باشد
  5.  مدیریت پروژه و تیم سازی یکی از توانایی های مهم در یک مشاور کسب و کار است.
  6.  مشاور کسب و کار فردیست که به همه بخش های یک سازمان اشرافیت دارد، از تولید ، منابع انسانی تا خرید و فروش و خصوصا بخش تکنولوژی و آی تی شرکت ها
  7.  روابط عمومی بالا و لینک سازی در تجارت یک از مسئولیت های دیگر این افراد است.
  8. مشاور کسب و کار می تواند مشاور تبلیغات شما نیز باشد.

آیا مشاوره کسب و کار رایگان وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال می توان به یک سوال قبل تر اشاره کرد و آن این است که آیا توانایی هزینه کردن به صورت پاره وقت هم برای شما میسر نمی باشد؟
گاهی اوقات یک ساعت جلسه مشاوره با یک مشاور حرفه ای می تواند برای شما به اندازه ماهها همکاری با یک مشاور کسب و کار آماتور سودمند باشد. هرچند که مشاوران خوش فکری هم هستند که می توان با حداقل هزینه ها در کنار شما قرار گرفته شوند.

حقوق مشاور کسب و کار چقدر است؟

بررسی حقوق یک مشاور قطعا به تجارب و استعداد های وی ارتباط دارد. حقوق یک مشاور در سال ۹۹ از ساعتی ۱۰۰ هزار تومان تا چند میلیون هم متغیر است اما نکته ی قابل توجه این است که در این نوع محاسبه حقوق باید به موضوعات مختلفی دقت کرد. مثلا کسب و کاری که به مشاوره نیاز دارد چه کسب و کاری است ، چه بودجه ای دارد ، در چه مرحله از عمر سازمانی خود قرار دارد، آیا به صورت تضمینی این کار انجام می شود ، آیا مشاور در سود شرکت هم سهیم می شود و هزاران موضوع دیگر. در واقع این مدیران و مشاوران هستند که با توجه به توانایی و نیازهای هم تصمیماتی می گیرند.

چگونه یک مشاور کسب و کار پیدا کنیم؟

برای انتخاب یک مشاور کسب و کار خوب قطعا از آگهی استخدام به صورت آنلاین و آفلاین می توانید استفاده کنید. حتی برخی شبکه های اجتماعی وجود دارد که برای شما انتخابات مناسبی را پیشنهاد می کند. اما حتما در انتخاب بهترین سخت گیر باشید.
توانایی های مشاور کسب و کار در مشاغل مختلف:
نکته قابل توجه برای در این بخش این است که برخی از مشاوران به صورت تخصصی فعالیت می کنند و برخی به صورت عمومی .مثلا برخی در زمینه مشاوره کسب و کار تولیدی فعالیت می کنند برخی در مشاور کسب و کار غذایی و یا صنعتی . بهتر است در درجه اول از یک مشاور متخصص در یک یا چند زمینه محدود استفاده کنید هرچند که برخی از مشاورین کسب و کار برایشان فرقی نمی کند و با توجه به استعداد و مهارتشان توانایی انجام مشاوره در چندین رسته و تخصص شغلی را دارند.

مشاور کسب و کار در کرج و تهران

همجواری کرج با تهران توقع مدیران را برای انتخاب یک مشاور کسب و کار قدرتمند بالا برده است و همچنین باید به این نکته هم دقت کرد که مشاورین کسب و کار در کرج به علت وجود بسیار زیاد کسب و کارهای صنعتی و بافت اقتصادی این شهر از توانایی بالایی برخوردار هستند. مشاور کسب و کار در کرج هم می تواند به صورت حضوری و یا پاره وقت و یا حتی جلسات مشاوره باشد.