چهار استراتژی برای مدیریت ریسک

چهار استراتژی برای مدیریت ریسک

داشتن یک استراتژی مدیریت ریسک مناسب برای مقابله با انواع چالش هایی که شرکت شما ممکن است با آن مواجه شود،بسیار حیاتی است. مدیران ایرانی خصوصا مدیران کارخانه ها و واحد های تولیدی خوب می دانند که چالش های پیش روی آنها همواره بسیار است و مقابله با این چالش ها به تصمیم گیری های مناسب مدیران ارتباط دارد.

اما استراتژی مدیریت ریسک چیست؟

استراتژی مدیریت ریسک بخش مهم چرخه حیات مدیریت ریسک است که مدیران باید در این خصوص مهارت هایی را کسب کنند. از شناسایی خطرات و ارزیابی احتمال وقوع آنها و همچنین تأثیری که این خطرات می توانند در بخش های مختلف یک سازمان داشته باشند گرفته تا نوع تصمیم گیری و چگونگی برطرف کردن آنها که باید مورد تحلیل قرار بگیرد.

چهار استراتژی اصلی مدیریت ریسک :

  1. پذیرش
  2. انتقال
  3. عدم اجتناب
  4. کاهش خطر
risk management concept avoid accept reduce transfer

پذیرش

گاهی اوقات خطرات در سطح پایینی قرار دارد که با توجه به احتمال حداقلی و پایین  بودن خطر ،بدون هیچ اقدامی می شود برای کاهش آن به مدیرت خود ادامه دهید. مثل ارائه خدمات پس از فروش رایگان به قطعات ساخته شده صد درصد با کیفیتی که شما در محصولات خود استفاده می کنید . شرکت خودروسازی  x  موتور های تولیدی تویوتا را استفاده می کند که بسیار بادوام است و برای تضمین کیفیت آن ریسکی وجود ندارد.

انتقال

گاهی اوقات چالش های به وجود آمده می تواند کمی دردسر ساز باشد بنابراین می توان چالش به یک مجموعه خارجی یا فرد داخلی منتقل می شود. مثل بیمه کردن بار های ارسالی به مشتریان که ممکن است  در حین ارسال دچار آسیب هایی چون تصادف، شکستگی و… شود.

عدم اجتناب

در این خصوص امکان دارد چالش های به وجود آمده با درصد بالایی زیان ده باشد و به بخش های مختلف آسیب جدی وارد کند . شناسایی این نوع چالش ها خیلی کار پیچیده ای نیست و به تجربه و کمی تامل مدیران ارتباط دارد .برای مثال تمرکز بازاریابی و تبلیغات شرکت از فقط یک کانال بازاریابی خصوصا با توجه به تغییر رفتار مصرف کننده می تواند چالش ایجاد کند . تهدید هایی مثل بازاریابی و برند سازی در شبکه های اجتماعی نوظهور که عدم فعالیت در آنها یعنی از دست دادن سهم بازار قابل توجه که نباید از آن غافل بود.

کاهش خطر

آخرین مورد خطراتی است که با برخی تصمیم ها احتمال وقوع آن به حداقل می رسد . برای مثال در باره این نوع خطرات می توان به  عقد قرارداد تجاری رسمی در دفترخانه علاوه بر توتفق نامه بین طرفین اشاره کرد که اطمینان خاطر بیشتری را ایجاد می کند.

نتیجه گیری:

انتخاب اینکه چه نوع استراتژی برای چالش های مختلف سازمان شما مناسب می باشد به تاثیرات و پیامد های خطرات و چالش ها مرتبط است ، گاهی می توانید برای پیدا کردن خطرات و نوع تصمیم گیری در این خصوص از همکاران ، خانواده و حتی مشاوران کسب و کار کمک بگیرید و فراموش نکنید که برخی خطرات دیده نمی شوند و شناسایی آنها به کمی دقت نیاز دارد . پس با چشمان کاملا باز و با برنامه ریزی مناسب در تمام بخش های مدیریتی خود خطرات را پیش بینی و مدیریت ریسک داشته باشید.