برندینگ چیست؟ آشنایی با مفهوم برندینگ

برندینگ چیست؟ آشنایی با مفهوم برندینگ

اگر می خواهید بدانید برندینگ چیست، بهتر است به رفتارمان در هنگام خرید دقت کنیم. اغلب ما حتی هنگام خرید مواد غذایی و مایحتاج روزانه از فروشگاه ها سراغ محصولات با نام های ناآشنا نمی رویم.

برندینگ از جدیدترین موضوعاتی می باشد که به دنیای تجارت اضافه شده است، امروزه بسیاری از مجموعه ها به جای صرف هزینه های سنگین برای تبلیغات، سرمایه خود را در زمینه برندسازی صرف می کنند؛ چرا که تاثیر برندسازی بر ارتباط موثر با مشتری را به خوبی درک کرده اند.

در زمینه برندسازی افراد بسیاری، فعالیت های موثر دارند؛ از جمله: کاشناس برندینگ، مدیر برند، مشاوره برندسازی، کارشناس مارکتینگ، کارشناس سئو و … همه این افراد در ابعاد مختلف برندسازی نقش موثر و به سزایی دارند.

پس اگر در کرج به دنبال مشاور کسب و کار و کارشناس برندینگ هستید، با توجه به کسب و کارتان مشاوری که دانش، مهارت و تخصص کافی داشته باشد را انتخاب کنید.

مجموعه مشاوره کسب و کار تیم سعید مرادی در کرج توانسته بهترین و مطمئن ترین روش ها را برای کسب و کار ها ارائه دهد.

012

برند چیست؟

در توضیح مفهوم برند، اینگونه می توان پاسخ داد که : برند مجموعه ای از ویژگی های یک کسب و کار یا محصول  است که آن را از سایر کسب و کار ها یا محصولات متمایز کرده است.

به زبانی دیگر، برند مجموعه ای از برداشت هایی است که مردم درباره یک کسب و کار یا محصول دارند که می تواند یک مجموعه را از جهات مختلف تحت شعاع قرار بدهد.

برند شما، مهم ترین و با ارزش ترین دارایی شما خواهد بود که باید به مورد توجه قرار بگیرد. تمامی تعاملات شما با مشتری در بخش های مختلف کسب و کارتان در ذهن مخاطب همچون تکه های پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرد و به تدریج می تواند داستان برند شما را خلق کند.

حقیقت آن است که برند، یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است که با تجربه مخاطب هنگام تعامل با کسب و کار شما ارتباط دارد.

 

برندینگ چیست؟

ایجاد تصویر ذهنی منحصر به فرد از یک محصول، سازمان، فرد و یا کسب و کار در ذهن مخاطب را Branding  می گویند.

برای رشد و ارتقاء کسب و کار ها احساس نیاز به کارشناس برندینگ همواره رو به افزایش است.

کارشناس برندینگ، بر روی اهداف و ماهیت چیزی که قرار است برند شود متمرکز می شود و بر اساس آن یک استراتژی مناسب در جهت برندسازی ارائه می دهد.

در طی برندسازی، تلاش بر این است که ویژگی هایی از برند برجسته شود، که به بهترین شکل به نیاز مخاطب پاسخ بدهد. در برندسازی باید به این مهم توجه کرد که برندسازی یک فرآیند مستمر است که نیاز به مراقبت و پالایش دارد و حتی گاهی نیاز است که برای یک برند ریبرندیگ انجام داد.

10

اهمیت برندسازی یا برندینگ

ممکن است برای صاحبین کسب و کار این سوال پیش آمده باشد، که اهمیت برندسازی یا برندینگ چیست؟

پاسخ این سوال کاملا واضح است، برندسازی به کسب و کار شما هویت می بخشد!

هویت برند شما، موجب ماندگاری برندتان در ذهن مخاطب می گردد و این امر موجب کنترل رفتار مشتریان هنگام خرید می شود، به گونه ای که مشتریان پس از مدتی سطح انتظاراتشان را با شما تنظیم می کنند و محصول شما، محصول ملاک برای تعیین خوب و بد بودن سایر محصولات می شود.

برندینگ کسب و کار شما اگر اصولی و قوی باشد، موجب افزایش ارزش کسب و کار شما می گردد و این در موفقیت شما بین رقیبان تان یک کمک بزرگ است. به طور کلی اهمیت برندسازی و برندینگ را می توانیم به صورت زیر بیان کنیم:

  • دیده شدن و شنیده شدن
  • افزایش رقابت
  • تمایز از رقبا
  • ارتباط نزدیک با مخاطب
  • افزایش رضایت شغلی پرسنل
  • فراتر از یک محصول یا خدمت بودن

 

03

اصطلاحات و مفاهیم برندینگ

برندسازی و برندینگ نیز مانند هر شغلی نیازمند تخصص و تبحر است، به همین منظور است که مدیران کسب و کار های موفق همواره از یک مشاور کسب و کار و یک مشاور برندینگ را برای کمک به کسب و کارشان کمک می گیرند.

برخی اصطلاحات و مفاهیم برندیگ را در ادامه بررسی می کنیم.

 

۱. هویت برند:

هویت و شخصیت برند شما بازتابی از ارزش ها و احساسات شما هنگام ارائه محصول و خدمات است. هویت برند، همان مفهومی است که مردم درباره شما از آن صحبت می کنند.

۲. تجربه برند:

تمام مراحل که مشتری شما از زمان آشنایی با برند شما تا هنگام دریافت سفارش و استفاده طی می کند را تجربه برند می گوییم. این مفهوم اهمیت زیادی در ایجاد تصویر ذهنی مخاطب از برند شما را دارد.

برای مثال سایت های نامنظم و کند که فرآیند پیدا کردن و خرید محصول را برای مشتری سخت و طولانی می کنند یک تجربه ناخوش آیند از برند شما ایجاد می کنند.

۳. آگاهی از برند:

این موضوع که مخاطبان مختلف چقدر برند شما را می شناسند و از وجود آن آگاهی دارند مفهوم اصلی آگاهی از برند است.

هرچقدر بیشتر در معرض دید مخاطبین خود قرار داشته باشید، آگاهی آن هارا از برندتان بیشتر کرده اید، که این موجب داشتن مشتری وفادار می شود.

۴. مدیریت و نگهداری برند:

مدیریت یک برند قطعا مهم ترین فاکتور در برندینگ است، برای موفقیت در حوزه کاریتان تنها ایجاد یک برند کافی نیست! مدیران موفق کسب و کار ها باید بدانند چگونه برند خود را مدیریت کنند چرا که این فرآیند یک پروسه دائمی است که نیاز به بررسی و ارزیابی دارد، تا از این طریق اشکالات شناسایی شود و برای رفع آن ها برنامه ریزی شود. به همین دلیل باید همه عناصر از جمله المان های بصری و تجربه مشتری مدیریت شود.

۵. توسعه برند:

داشتن یک برنامه ریزی جامع برای توسعه برند می تواند از روش های مختلفی از جمله ارائه محصول جدید، پیدا کردن بازار هدف جدید برای محصولات موجود و یا ترکیبی از هر دوی این ها می تواند موجب توسعه برند و افزایش درآمد شود.

جالب است بدانید که شرکت سونی اولین محصولی تولیدی اش یک پلوپز بوده؛ اما حالا این شرکت با برند خود توانسته وارد بازار محصولات الکترونیکی و برقی در دسته بندی های مختلف شود و از جمله برترین برند های این محصولات به شمار بیاید.

88 1

۶. وفاداری به برند:

وفاداری به برند یعنی مشتریان شما حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از محصولات شرکت های رقیب شما استفاده کنند، برای یک برند چه موفقیتی بالاتر از این؟ این مفهوم را اغلب ما در دارندگان گوشی های آیفون دیده ایم که به هیچ وجه سراغ گوشی های سامسونگ و یا سایر برندها نمی روند؛ کما اینکه قیمت محصول در یک شرایط برابر بیشتر هم باشد باز هم به برند آیفون وفادار هستند. این یعنی این برند به ذهن و قلب مشتر آن قدر نفوذ کرده است و تجربه منحصر به فردی به مخاطب داده، که آیفون را تنها گزینه و انتخاب برای خود میداند.

۷. ریبرندینگ:

برنامه های برندسازی شما می تواند بر اساس اهداف و اولویت هایتان در طول زمان تغییر کند.

ریبرندیگ با هدف اصلاح و بهبود تصویر برند در ذهن مخاطبان انجام می شودو می تواند شامل تغییر لوگو، رنگ سازمانی، فونت، شعار و…. باشد.

rebrand

۸. ارزش گذاری برند:

میزان موفقیت و شکست یک برند را ارزش تجاری آن برند مشخص می کند. یک برندسازی قوی می تواند کسب و کار شما را به یک گزینه ارزشمند برای سرمایه گذاری تبدیل کند. ارزش بالای کسب وکار بر تصمیم گیری مشتری نیز موثر است. از همین جهت است که باید تلاش کنید تا با شناخت دقیق مخاطب و تاثیرگذاری روی دیدگاه آن ها نسبت به برندتان، اعتماد افراد بیشتری را نسبت به کسب و کارتان جلب کنید.

07

زیر شاخه های برندینگ

برندینگ به عنوان یکی از شاخه های جدید بازاریابی و مدیریت کسب کار زیر شاخه هایی نیز دارد :

  • پرسونال برندینگ: Personal Branding یا ساخت برند شخصی به فرآیند ساخت برند برای افراد به منظور اثر بخشی فعالیت آن ها در ذهن دیگران می گویند. به معنی ایجاد یک هویت ممتاز و ویژه برای یک فرد است به طوری که او را با ویژگی خاصی به خاطر بیاورند.
  • برندینگ سازمانی: تصویری که از یک سازمان در ذهن مخاطب آن شکل گرفته است را برندینگ سازمانی می گویند، که شامل کارمندان یک مجموعه، ارتباط آن ها با مشتری و نحوه کارشان، سهام داران و سرمایه گذاران همگی در شکل دهی به برند سازمانی نقش دارند.
  • برند کارفرمایی: ذهنیت کارمندان یک مجموعه از محل کارشان، احساسی که کارمندان و کارجویان یک مجموعه از آن دارند همگی به برند کارفرمایی مشهور است.
  • برندینگ محصول: طراحی یک فرآیند مسمرثمر برای ارائه محصول به بازار، طراحی نام و شعار تبلیغاتی، بسته بندی و برگزاری کمپین های تبلیغاتی برای جلب نظر مخاطب نسبت به یک محصول از کارهایی است که در برندیگ محصول انجام می شود.
  • دیجیتال برندینگ: یکی از زیر شاخه های برندینگ که به خودی خود یک تخصص به شمار می آید Digital Branding است. فرآیند ساخت هویت یک برند در دنیای دیجیتال را دیجیتال برندینگ می گویند.  با وجود آن که دیجیتال برندینگ یک خط کاری مجزا است، اما یکی از انتظارات مهمی که در فرآیند گزینش کارشناس برندینگ مطرح می شود، تسلط ایشان بر دیجیتال برندینگ است.

بهترین کتاب های برندینگ

با مطالعه چند کتاب می توانید دید عمیق تری نسبت به برندینگ داشته باشید.

کتاب Aaker on Branding که نسخه فارسی آن با نام دیدگاه های دیوید آکر در کتاب فروشی ها موجود است از جمله کتاب های مفید در امر برندینگ است.

مارتین لیندستروم با کتاب حس برند توانسته مفاهیم بندسازی را به خوبی عنوان کند.

و کتاب برندینگ عاطفی اثر مارک گوبه که یک سخنران، نویسنده و طراح و فیلم نامه نویس مشهور است، که توانسته از دنیای هنر به دنیای فروش پلی استوار بزند.

11

به طور خلاصه، برندینگ یعنی اسم، طیف رنگی، لوگو، صدای برند، جلوه بصری و فراتر از این ها!

برندینگ همان حسی است که مخاطب و مشتری در حین ارتباط با یک محصول پیدا می کند و درباره آن تجربه صحبت می کند.

عامل متمایز کننده تجارت های قوی از سایر کسب و کارها، برندینگ است. عناصر ملموس برندینگ مانند طراحی لوگو زیبا و منحصر به فرد، شعارهای خاص و زیرکانه و … همگی موجب دیده شدن کسب و کار شما به عنوان برند می شوند. اما در حقیقت برندها آن زمانی پیشرفت می کنند که روی تصویر کلی متمرکز باشند، و اگر بتوانید به عقل و قلب مخاطب نفوذ کنید موفقیت با پای خودش به سمت شما می آید.

حرکت به سمت برندسازی نیازمند به تجربه و مهارت است، کارشناسان برندینگ افرادی هستند که می توانند شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به اهدافتان از برند سازی برسانند.

کافیست یک شرح وضعیت درست و اصولی به کارشناس برندینگ کسب و کار خود بدهید تا با آنالیز دقیق مجموعه شما بهترین بیزنس پلن و استراتژی برندینگ را برای شما طراحی کنند.

مجموعه مشاوره کسب و کار سعید مرادی در زمینه برندسازی همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

گزینش افرادی که دانش و مهارت کافی را داشته باشند همواره چالشی برای صاحبین کسب و کار بوده است؛ ما در مجموعه کسب و کار سعید مرادی با تکیه بر دانش و تخصص خود توانسته ایم رضایت مدیران و صاحبان کسب و کار را جلب کنیم.

برای دریافت نوبت مشاوره می توانید با شماره های مجموعه کسب و کار سعید مرادی تماس بگیرید.